آیا می توان امشب و فردا گناه کرد؟
به گزارش گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز ، در بخشی از این حدیث آمده
که خداوند در این روز هیچ گناهی را برای بندگان ثبت نمی کند، و شیعیان
برای انجام هر گناهی دستشان باز است.وقتی ما به بررسی منبع حدیث
و هم چنین راویان و اسناد روایت آن حدیث پرداختیم، دریافتیم که نام
بسیاری از راویان در کتب حدیثی ذکر نشده است و افراد قابل اعتمادی
نیستند.از طرفی متن خود روایت با آیات قرآن تناقض آشکاری دارد.
مثلا در ابتدای حدیث آمده است:
و أَمَرتُ الکِرامَ الکاتبین أن یَرفعوا القلمَ عن الخلقِ کلّهم ثلاثة أیامٍ من ذلک
الیوم و لاأَکتبُ علیهم شیئاً من خطایاهم کرامة لک و لوصیک . ( به
فرشتگان نویسنده ی اعمال، دستور دادم به مدت سه روز قلم را از
همه ی مردم بردارند و چیزی از گناهان آنان را ننویسند..)
اشکالات وارد بر حدیث:
1- مخالفت با قوانین و سنن الهی
خداوند در سوره زلزال می فرماید: « فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من
یعمل مثقال ذرة شراً یره .پس هرکس به اندازه ی ذره ای خوبی کند آن را
خواهد دید و هرکس به اندازه ی ذره ای شر انجام دهد آنرا می بیند.»
2- تناقض با دیگر سخنان أئمه
در حالیکه آن بزرگواران در دیگر سخنانشان این طور می فرمایند: « ما من
نکبةٍ تصیب العبد الا بذنب. هیچ زشتی به بنده نمی رسد مگر به خاطر
گناه.»
و یا اینکه می فرمایند: « لاتنال ولایتنا الا بالعمل و الورع. به ولایت ما نتوان
رسید جز با اعمال نیک و پرهیزکاری و دوری از گناه. »
3- اختلاف های زیادی بین نقل های مختلف این روایت وجود دارد از جمله
اینکه اسحاق در کتاب « مختصر » به نقل روایت امام هادی (علیه السلام)
می پردازد ولی در کتاب « انوار نعمانیه » آن را از امام حسن عسکری
( علیه السلام ) روایت می کند.
اگر این حرف هم روایت بود ...
طي استفتايي كه از آيت ا... مكارم شيرازي شده است ايشان سند اين
حديث را غير قابل قبول خواندند .در مورد حدیث رفع القلم که ذیلا به آن
اشاره مى شود:
«وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبینَ اَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَیّام مِنْ ذلِکَ
الْیَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئَاً مِنْ خَطا یا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ»
شما در بخش گناهان اعلام کرده اید که از لحاظ سند مشکل دارد
می خواستم در خواست کنم در صورت امکان بیشتر و با مدارک توضیح
بفرمایید چون متاسفانه بعضی از دوستان اینجانب به شدت درگیر این
ماجرا هستند و معتقد به آن !
این مسأله از واضحات است که هر حدیثی بر خلاف قرآن باشد غیر قابل
قبول است بنابراین اگر حدیثی اجازه ارتکاب گناهان را بدهد باید آن را کنار
انداخت خود امامان این دستور را به ما داده اند.
نظر مراجع تقلید حول حدیث رفع القلم
سؤال:در قرن های اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز
نهم ربیع ـ با توجه به نسبتی که به این روز می دهند ـتوجهی خاص به این
روز داشته و مجالسی را در آن تشکیل می داده اند. از صحت و سقم این
انتساب که بگذریم آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف
شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت می گیرد و از ساحت فرد
مسلمان و شیعه ی اهل بیت (علیهم السّلام)به دور است. و آن چه بر این
نگرانی می افزاید وجهه ی شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف
شرع است که با بهانه ی «رفع القلم» و… انجام می گیرد. متأسفانه در
سالهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر
یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که
در بعضی موارد این فیلم ها و صوت ها به کشورهای مجاورمان که شیعیان
و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی می کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه
و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه گردیده است. با توجه به نکاتی که
گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سؤالات
بیان فرمائید.
1.حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟
2.شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
3. نظر حضرت عالی درباره «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان و
مناهی در این ایام می شود چیست؟
4. توصیه ای را به این افراد بیان فرمائید.
پاسخ ها:
رهبر معظم انقلاب، آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
بسمه تعالى
هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست
دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام
اکید است.
موفق و مؤید باشید.
***
آیت الله العظمی نوری همدانی
بسمه تعالی
سلام علیکم
ج: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از
تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب
نمایند.
حسین نوری همدانی
***
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم.
و ثانیاً: بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و
چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست
هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر.
و ثالثاً: تولّی و تبرّی راه های صحیحی دارد نه این را ههای خلاف.
همیشه موفق باشید
۸۵/۵/۱۴
***
آیت الله العظمی بهجت
بسمه تعالی
ج۱و۲: تقیه از أوجب واجبات است و محافظه کاری کامل در مواردی که
معرضیت احتمالی خلاف تقیه دارد لازم می باشد.
ج۳: مخصِصّی برای دلیل معصیت نیست و توسعه در امهال توبه محتمل
است.
ج۴: معلوم شد.
***
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
لم یصح رفع القلم، بل کلّ مسلم مؤظف بواجباته الدینیه ولا فرق بین ایام
السنه، ولا یجوز فعل مایوجب الفرقه بین المسلمین أو وهن الشیعه.
ترجمه:
حدیث رفع القلم صحیح نیست،بلکه هر مسلمانی مؤظف به انجام واجبات
دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و انجام اعمالی
که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست.
***
آیت الله مصباح یزدی
برادر گرامی،
سلام علیکم و رحمه الله
همان طور که بزرگان فرموده اند، هرگونه عملی که منشأ شدت خصومت
و اضرار به مال و جان و عرض شیعیان باشد ممنوع است و موجب
مشارکت در گناه هتک حرمت شیعیان می شود. از خدای متعال مسألت
داریم اسلام و تشیع را از شرّ جاهلان حفظ فرماید.
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
بسمه تعالی
لایجوز ارتکاب المحرم بلا فرق بین الیوم التاسع من الربیع و غیره کما
لا تجوز الاعمال الموهنه للشیعه او الموجبه لتکفیرهم او تشدید
الاختلاف والفرقه بین المسلمین وفق الله الجمیع للصواب و التسدید.
ترجمه:
انجام دادن محرمات جایز نیست و در آن فرقی بین نهم ربیع و روزهای
دیگر نیست همان گونه که انجام اعمالی که موجب وهن شیعه یا
کافر نامیدن آنها و یا تشدید اختلافات و تفرقه بین مسلمانان می شود
نیز جایز نیست. خداوند همه را به حق و صواب هدایت فرماید.
نظرات شما عزیزان: